.

Da je zdrava hrana ukusna, svi ljudi na svijetu bili bi mršavi.

srijeda, 25. svibnja 2016.

Sarma

Često čujem da ljudi nemaju svijest o zdravoj prehrani, jer se to nije prakticiralo u njihovim obiteljima.



S današnjeg stajališta, ne bi se baš moglo reći da se moja obitelj zdravo hranila dok sam  odrastala (o tome više neki drugi put!). No, ipak su propovijedali i prakticirali neki oblik zdrave prehrane, npr. upotrebljavalo se samo voće i povrće iz bakinog i djedovog vrta (uzgojeno na prirodan način, bez pesticida itd., danas se to zove bio/eko uzgoj). Meso koje se jelo, bilo je isključivo, jedino i samo: iz bakinog i djedovog svinjca i kokošinjca. Naravno, upotrebljavala su se samo jaja bakinih kokoši. I upotrebljavalo se samo mlijeko bakinih krava. Jeo se jedino, samo i isključivo sir koji je napravila baka (kad je pomuzla svoje krave).
Naravno, baka je radila domaću tjesteninu, od jaja koja se snijele njezine kokoši.
Radila se zimnica od voća i povrća samo iz bakinog i djedovog vrta/voćnjaka: pekmezi/džemovi, ajvar, pinđur, turšija, kisela paprika, kiseli krastavci, kiseli kupus, cikla, kompoti, voćni sokovi,…

Što se sladila tiče, upotrebljavao se bijeli šećer. I naravno med jer je djed imao pčele. Kako se meni med uvijek gadio! Ni dan-danas ga ne mogu smisliti.




Kad se sjetim tog vremena – praktički nismo kupovali ni voće, ni povrće ni meso ni jaja ni mlijeko. Baka i djed išli su čak tako daleko, da ako nešto nisu imali svoje: oni to jeli nisu (dobro da su kupovali rižu za sarmu – uz svoj kiseli kupus i meso – da je postojao način da sami uzgoje rižu, fakat bi ju sami bili uzgajali!).

Osim toga, u mojoj obitelji, svaki svakcati dan: jela se juha! Naravno, od povrća (i mesa) koje su baka i djed uzgojili na prirodan način.
Pripremala su se sva ona starinska (tradicionalna?) jela: sarma, filana paprika, žganci, štrukli, ječmena kaša, kojekakve vodurine (pardon, juhe/variva)…
I to su sve redom bila jela koja ja nikad nisam voljela.



Sjećam se jedne emisije, nekakav „stručnjak“ (nutricionist?) nešto je trkeljao o (ne)zdravoj prehrani mladih. Pa je (između ostalih gluposti) rekao da današnja mladež ne jede sarmu jer im mame i bake nisu usadile takve prehrambene navike! Na to se uvijek strgam od smijeha!
U mojoj obitelji se ta famozna sarma uvijek jela, a jede se i danas. Ja ju nisam nikad voljela i ne jedem ju ni danas. Kao dijete morala sam ju jesti jer nisam imala pravo glasa (nitko me nije pitao želim li to jesti ili ne). Danas sam odrasla osoba i izbjegavam ju u širokom luku, kao i (skoro) sva „tradicionalna“ jela koja je kuhala moja baka. Kao što sam rekla, meni se ta jela nikad nisu sviđala, ali me kao dijete nitko nije pitao jel´ mi se nešto  sviđa: zato  danas ne skrivam koliko mi se ta jela ne sviđaju!


A nisam „usvojila“ ni tu opsjednutost bio/eko proizvodima koja je uvijek bila sveprisutna u mojoj obitelji. Ja nemam apsolutno ništa protiv prskanog voća i povrća, tj. protiv pesticida, kojekakvih dohrana povrća i voća, GMO-a itd. U mojoj obitelji i dan-danas neki pate na te eko/bio proizvode, al´ ja  vam nisam takva!


Jedna kolegica s kojom sam prije radila, dobro je sročila jednu misao vezanu uz to sve eko/bio/zdravo  (žao mi je što se ja nisam toga sjetila!). Spomenuta kolegica i ja nismo patile za tom zdravom eko/bio prehranom, neprskanim voćem i povrćem itd. Ali, imale smo eko/bio-kolegicu koja je apsolutno brijala na to sve eko/bio, zdravo… i nije se gasila kad je bila riječ o tzv. zdravoj prehrani.
I jednom je ta bio/eko-kolegica trkeljala nešto protiv nekog voća jer je navodno bilo tretirano pesticidima. A ova kolegica koja (poput mene) nije brijala na to eko/bio, rekla je: „Ma narasla bi joj još jedna pička da pojede nešto špricano! Koliko bi tek onda pizdila oko svega što nije bio/eko/zdravo.“
To me oduševilo! Netko bi mislio da sam ja to rekla, al´ eto, nisam, i  zaista mi je žao što se ja nisam toga sjetila! Naravno, kolegica nije to rekla pred ovom eko/bio-kolegicom, nego samo predamnom jer je znala da smo na istoj valnoj (ne-eko) duljini. Al´ fakat je to dobro rekla. Dotična eko/bio/zdravo-kolegica jako je voljela propovijedati o zdravoj prehrani i stalno je prigovarala nekoj ne-bio namirnici…  Koliko bi tek bila pizdila da je imala dvije pizde!


Sve slike preuzete su s interneta.

Nema komentara:

Objavi komentar