.

Da je zdrava hrana ukusna, svi ljudi na svijetu bili bi mršavi.

četvrtak, 2. lipnja 2016.

Prehrana moje bake i djeda: svakodnevne kuhane vodurine i zelenjava

Pisala sam već (u postu pod nazivom: Sarma) da se, dok sam odrastala, u mojoj obitelji nije zdravo jelo, ali ipak se panično prakticirao jedan oblik zdrave prehrane: baka i djed uzgajali su sve moguće povrće i voće, svinje, kokoši, patke, krave,… pa se upotrebljavalo sve samo, isključivo i jedino domaće. Sve je to naravno bilo uzgajano na prirodan način: bez pesticida, dohrana itd. To bi spadalo pod ovo danas moderno i popularno: bio, eko,organsko… I da, svaki dan je obavezno, pod cijenu života i smrti, moralo biti nešto kuhano, „na žlicu“ i nekakva salata.
Tu zapravo završavaju zdrave prehrambene navike moje obitelji.


Istina je da se svaki svakcati dan jela nekakva vodurina s povrćem (i mesom), pardon: juha ili varivo. Ja nikad nisam voljela juhe/variva, za mene je to (bila i ostala) vodurina. Iako, to zapravo tada nije bila vodurina. Ove danas popularne „zdrave“ juhice/variva su vodurine jer to je nekakva (nemasna) vodica u kojoj pliva nekakvo povrće/meso. U izvedbi moje bake ili mame te juhe su bile masne i teške. Te njihove juhe/variva nikako danas ne bi prošle pod zdravu hranu! Nije se štedjelo niti na masnoći niti na brašnu (ništa nije moglo bez zaprške).
Meni se te vodice s povrćem i mesom ne sviđaju ni u kakvoj verziji (ni masne ni nemasne). Ja ni danas ne jedem juhe/variva. Ove godine još nisam jela juhu, jedem ju jedino na nekom obiteljskom slavlju kad nije pristojno odbiti tu vodurinu. A pisala sam već da  sada ionako nikamo ne idem niti izlazim jer bih na obiteljskim ručkovima/druženjima morala gladovati i gledati kako drugi jedu svu onu ukusnu hranu (osim juhe!) koju bih ja željela jesti, a ne smijem. I tako ja provodim vrijeme doma, sama - gladujući na zdravoj, dijetnoj prehrani.


Osim juhe, doslovno svaki svakcati dana jela se zelena salata. U vrtu je bilo more gredica svih mogućih vrsta salate. Meni salata nikad nije valjala i ni danas ne volim nikakvu zelenu salatu.

Rekla  sam da su se juhe/variva radile  sa zaprškom. Točno je da su baka i djed imali svoju pšenicu koju su dali mljeti u mlinu, ali upotrebljavalo se isključivo, samo i jedino bijelo pšenično brašno, a danas ono slovi kao nezdravo. Integralno pšenično brašno nikad se nije upotrebljavalo, a kamoli raženo. Ja sad na ovoj prisilnoj, zdravoj, dijetnoj prehrani (na kojoj me drže liječnici!) jedem te integralne i ražene gadosti, meni je to jednostavno odurno.
U mojoj obitelji se, otkad pamtim, kupovao kruh, i to bijeli (ok, zadnjih par godina kad su postali moderni ti neki „tamni“ kruhovi, počeo se kupovati i takav kruh). Baka je znala reći da se ona dok je bila mlada napekla kruha i da joj sad ne pada na pamet da ga peče. Dakle, moja baka nije bila poput onih romantiziranih „bakica“ koje obožavaju peći kruh i samo taj im je dobar i svakom drugom kruhu nađu grešku (ima takvih romantiziranih babuskara i kod nas u selu!).

Uz taj kupovni bijeli kruh, za doručak se jeo domaći džem/pekmez. Svake godine satima su se kuhale kile i kile voća (isključivo iz vrta i voćnjaka!) sa šećerom da bi se dobio pekmez/džem. Dakle, nije se koristio tzv. želirni šećer, nego obični kristal šećer – a danas se smatra da ni on nije zdrav. Što se količine tiče, za doručak je svatko od odraslih pojeo par šnita bijelog kruha i par lopata domaćeg pekmeza.
Druga varijanta doručka također je uključivala sve domaće:  kobasice, šunka, špek, jaja, svježi sir i (masno) kiselo  vrhnje s bijelim kruhom. 
Ili treća varijanta: krumpir pečen na svinjskoj masti, opet s domaćim kobasicama, špekom itd.
Toliko o zdravom doručku baka i djedova.

Nadalje, već spomenuta svinjska mast, koristila se za sve, u velikim količinama. Nisam sigurna u kojoj je fazi upotreba te svinjske masti danas u svijetu: jedno vrijeme je bila dobra, pa nije bila dobra, pa je opet postala dobra… a kakva je sad (u 2016.)?
Osim te masti, upotrebljavalo se suncokretovo ili biljno ulje. I sve to u ogromnim količinama, na tome se nije štedjelo kao ni na svinjskoj masti. Malinovo ulje nikad se nije upotrebljavalo! Kad sam odrasla, probala sam  ga i zaključila da je odurno i zato ga nikad ne upotrebljavam.

Upotrebljavalo se meso samo iz bakinog i djedovog uzgoja. Riba se nikad nije jela! Unatrag par godina baka i mama počele su 1-2 godišnje uvoditi ribu, naravno pohanu/prženu (oslić, srdele) i još su se povremeno na meniju našle pohane lignje. Djed to nikad nije jeo. Ja također ne volim ribu, ni pohanu, a kamoli onu neku jadnu kuhanu na pari.




Što se sladila tiče, upotrebljavao se bijeli šećer. I naravno med, jer je djed imao pčele. Kako se meni med oduvijek gadio! Ni dan-danas ga ne mogu smisliti!!!

Slatko mi je i simpatično kad netko kaže da bi se trebalo hraniti kao što su se hranile naše bake i djedovi. Iz ovog što sam napisala jasno je da se, prema danas popularnim i razvikanim kriterijima zdrave prehrane, moji baka i djed nisu zdravo hranili. Točno je da su oni jeli sve svoje domaće (eko/bio), svaki dan jeli su se salate i variva/juhe i kojekakva tradicionalna jela („na žlicu“) koja ne volim - ali jeli su sve masno i teško u neograničenim količinama, upotrebljavali su samo bijelo brašno, kupovni bijeli kruh, nikad nisu konzumirali maslinovo ulje i ribu…


Budući da sam već pisala kako ja volim isključivo namirnice od bijelog brašna, te masnu, tešku, zasitnu hranu, te ne volim ribu i maslinovo ulje – možda bih se nekako mogla naviknuti na prehranu moje bake i djeda (osim na svakodnevne salate i vodurine „na žlicu“). Al´ onda bi opet ispalo da se ne hranim zdravo!

Da rezimiramo, ja nisam usvojila prehrambene navike svoje obitelji: opsjednutost da sve mora biti domaće bio/eko, zatim svakodnevno jedenje vodurina i sl. „na žlicu“, svakodnevno jedenje salate…  - iako je u mojoj obitelji to sve bilo nezaobilazno. Mene su doslovno svakodnevno šopali time. Danas to sve zaobilazim u velikom luku. Čak i na ovoj zdravoj, dijetnoj, prisilnoj prehrani ne jedem juhičaste vodurine i izbjegavam zelenu salatu i uopće me nije briga jel´ nešto bio/eko ili ne, nemam ništa protiv pesticida, GMO-a, itd.

Sve slike preuzete su s interneta.

Nema komentara:

Objavi komentar